Yoga Games

Wow!
En omtumlande helg är förbi. En lördag och en söndag så fylld av intensiva upplevelser i kropp och själ att jag idag lyckas känna mig både överkörd av tåget och svävandes på en sommarvind på samma gång. Det är så mycket som händer när människor möts i ett gemensamt intresse. Så mycket energi som skapas i föreningen. Den typ av människor som dras till yoga brukar vara rätt känsliga och energiska från början, det råder en befriande atmosfär av acceptans och uttryck. En atmosfär som vid flera tillfällen har öppnat mitt hjärta denna helg. Öppnat för tårar, för skratt, för finurliga insikter, för kärlek, för rädslor jag inte visste att jag hade och tacksamhet för det jag vet att jag har. Kanske vet jag det nu lite mer.
 
Jag fick fylla 31 mitt i denna stormvind, andra gången jag firar min födelsedag i Göteborg. Första gången var när jag fyllde 13. Vi var på klassresa och tillbringade hela födelsedagen på Liseberg. Jag sa till min mamma att det var häftigt att fylla tonåring bland alla mina klasskompisar och få leka hela dagen och bara vara tillfreds. Det var symboliskt för mig att gå in i en ny epok i livet i en sådan lättsam och härlig miljö. Åh, jag skulle vilja åka tillbaka i tiden till den dagen och krama lilla 13-åriga Regina och säga till henne att jag tycker hon är förtrollande klok och fin!
 
Jag älskar att fylla år! Jag har det alltid bra på min födelsedag för jag är välsignad med helt underbara, kärleksfulla människor i mitt liv. En ny cykel har inletts på bästa möjliga vis. Igen. Hurra!
 
Så idag är kroppen öm och sinnet öppet. Jag tänker på de där snubbarna för 5000 år sedan som började nedteckna ungefär vad yoga var. Förening, helhet. De tecknade och skrev om denna vetenskap som kunde fungera kraftfullt om den användes korrekt. Den kunde stilla sinnet och minska lidandet. Jag tänker på dem. Om de hade vetat vilken effekt deras läror skulle få en dag. Alla som för traditionen vidare har en avgörande roll. Yogan växer med rasande fart och andligheten rör sig in i träningsanlägningarna. Tar plats i våra hjärtan. Man ser att ungefär 3 miljoner människor gör yoga idag men att mörkertalet kan vara hur stort som helst. Yogan avmystifieras, blir tillgänglig, används, på riktigt förändrar. Jag älskar det. Så klart. Ur ett astronomiskt perspektiv har vi rört oss ur fiskens era där dominerande värderingar var pengar, kraft, kontroll och in i vattumannens era som präglas av kärlek, enhetlighet, integritet. Jag tror på det. Jag tror på att en ny era är inledd som ger oss utrymme att fokusera på andra aspekter av våra liv. Och jag vill se det så enkelt som möjligt. Pengar och makt eller kärlek och självkännedom. Jag vet vad jag vill ha och jag upplever starkt att denna värld är i förändring eftersom jag är nyss hemkommen från ett konvent där jag mött hundratals människor som vill ha samma sak. 
 
Från 13 till 31. Fortfarande jag, fast på ett helt nytt sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0