Me Regis, you braskamin

Jag hade kunnat gjort så mycket vi det här laget. Gick upp vid 7 för att äta lite frukost med Johnny som har jobbat inatt. Åkte sen till lasarettet för Waranprovtagning. Hörde av mig till en kompis för att kolla om hon ville ta en kopp warankaffe, det har blivit en trevlig konsekvens av provtagningen att svänga förbi henne ibland och dricka warankaffe efteråt. Men det var nog för tidigt för jag fick inget svar när jag ringde. Åkte hem och satte på kaffe och gjorde upp en liten brasa i kaminen. Trodde jag! Min "brasa" har den senaste timmen bestått av en ful trähög som vägrat brinna. Jag har kämpat och matat in både papper, kartong och braständblock. Det har brunnit lite och så fort jag ens har tänkt tanken att stänga luckan så har de små lågorna dött med ett litet fräs. Aldrig förut har fysikens lagar tagit ett så långt uppehåll. Jag kan knappt tro att det är sant. Jag fattar inte hur eld plötsligt kan bestämma sig för att inte brinna. Jag har gjort precis som jag brukar när jag ska elda. Anser mig ha en väldig erfarenhet av braskaminseldande men idag fick världen en ny ordning! Man blir ju så förbannad när man ska göra något lite snabbt och det slutar med att man måste lägga sin själ i det och det tar en evighet.

Ovanstående händelsebeskrivning hade kunnat vara ett perfekt exempel på ett riktigt så kallat i-landsproblem. Stackars lilla svenska tjej som inte får eld i sin svenska braskamin! Men faktum är att det är synd om mig på riktigt för elementen här är svaga och vår källare är riktigt kall inte bara så här års utan alltid! Kaminen är ett inräknat bidrag till värmehållningen här och måste användas a la medeltid om vi ska kunna leva. Det har sin charm men ibland undrar jag varför vi alltid krånglar till det så mycket. Kunde vi inte ha flyttat någonstans där det är varmt och vanligt. Jag tror inte att vi förstod hur det skulle vara att bo i en källare. Den är ju så mysig och fin när man tänder några ljus och tänder en liten brasa och man tittar ut på världen genom de små källarfönstren. Just nu ligger vita drivor vid varje fönster så man ser bara genom halva fönstret men det är ju lite mysigt det också. Fast jag är lite rädd för vad som ska hända när all snö smälter. Inga översvämmade golv tack.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget. Egentligen dammsuger jag just nu. Såå tråkigt. Ska väl inte skjuta mer på det. Nu har jag fått mitt kaffe och en liten eld brinner äntligen efter viss övertalning. Blogginlägget är skrivet. Fan. Det måste göras. Fram med den långa centraldammsugarslangen. Blä!

Kommentarer
Postat av: Håkan

Svårt att få fräs på elden? Prova (inte) bensin, det hade jag gjort :)

2010-02-23 @ 14:26:05
URL: http://www.trixx.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0