Biljard och museum

Dagen gar ganska langsamt idag. Ett behagligt, lugnt tempo utan krav eller konstigheter. Vi vaknar, vi bestammer oss for att vi hinner ata frukost pa hotellet innan den stanger. Vi ater, dricker kaffe och funderar pa vad vi ska gora. Det finns ett museum i Alanya som knappt innevanarna sjalva besoker. Vi gar dit. Massvis med romerska keramikfynd, stort och smatt, intakt glas fran runt Jesu fodelse och en stor mangd valbevarade mynt. Nagot som jag reagerar pa ar ett gang sma, sma glaskarl, pa skylten star det "tear vessel". Man samlade av nagon anledning upp tarar i dem.
Museet har en tradgard fylld med olika gravstenar och sma kistor, aven gamla skorderedskap och en vagn som ska dras av en hast. En pafagel vankar av och an i tradgarden och skriker oronbedovande till da och da. Vi haller oss undan for den kanns opalitlig. En katt stryker sig plotsligt mot mitt ben. Jag tittar ner. Den tittar upp och stryker sig ett par varv till. Slingrar sig som en solvarm och mjuk liten orm. Jag tycker sa mycket om katter men jag forsoker att halla mig fran att klappa frammande sadana for jag blev biten en gang och dessutom kan de ha skabb eller loss. Den har ar bara fin och kelig men den far noja sig med mina ben. Jag tar en bild pa den.

Vi hittade ett biljardbord harom dagen men da hade vi inte ork att spela. İdag orkar och vill vi. Jag vinner nagra. Johnny vinner det bord som ger poang. Vi har namligen en femkamp pa gang. Johnny har vunnit i bade Kalaha och biljard. Jag spoade honom i Othello. 2-1 till min karl. Kvar ar minigolf och Risk i tarningsform. Minigolf ar viktigt. Sist vi spelade var pa Teneriffa for flera ar sedan da Johnny kaxigt utmanade mig och jag vann storslaget. Jag vill for mitt liv behalla pokalen och Johnny kommer att kampa mycket hart for att sno den av mig. Mycket nervost...

Vi har pratat lite om vulkanen och var framtid och hur mycket var narmaste framtid paverkas av vulkanen. Lite olika bud far man om askmolnets utbredning och egentliga farlighet. Nagra havdar att det snart har dragit forbi, nagon annan sager att det kan ta veckor och ytterligare andra pastar att det redan nu gar att oppna luftrummen utan risk for skador pa flygplansmotorerna. Folk aker hem fran charterorter i bussar som tar flera dagar. Jag tror att resebolagen ar skyldiga att se till att vi kommer hem. Annat ar det for de som rest pa egen hand. De far ordna det sjalva. Vi har tur. Vi kom i alla fall ivag...

Ikvall ska vi se en fotbollsmatch. Ett derby mellan tva turkiska lag. Johnny har spelat pa den. Det ska bli lika for att vi ska vinna lite pengar. Hastarna igar gick at helvete och mitt i det efterlangtade Olympiatravet laggade sandningen sa vi missade det mesta. Johnny pratade med valdigt stora bokstaver da...

Jag sitter vid hotellets dator just nu. Bredvid mig star buren dar hotellpapegojan bor. Han ar tyst for tillfallet men ofta ger han ifran sig visslingar, sirener, billjud, hostningar och ett och annat "hello".
Utanfor fonstret lyser stora roda blommor och fran hogtalarna kommer salsamusik. En glad turkisk man berattar fran tvn om nagot jag bor kopa och en annu gladare kvinna haller med.

Jag ska snart vacka Johnny som tar en liten siesta. Sen ar det match!

Hej!

Kommentarer
Postat av: Tove

Gud va ni verkar ha det bra! Njuter lite av att bara läsa det :) Underbart. Hälsa Johnny och ta lite sol och en drink för mig med e du söt. Ses på ön i sommar :) Nu har jag bokat, kommer en dryg vecka i juni :) Kram!

2010-04-18 @ 22:27:42
URL: http://tovisens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0