söndag morgon i Växjö

Nu sitter jag här i lägenheten i Växjö. Johnny sover fortfarande, stackarn. Han har vänt tillbaka dygnet från flera års nattvakenhet till dag på bara en vecka och den veckan har varit full av flytt så han har väl snittat på en 5 timmars sömn varje natt.
Den här flytten har varit JOBBIG! Jag har alltid tyckt att vi är otroligt effektiva och bra på att flytta. Vi brukar vara organiserade och hålla modet uppe och det brukar ta högst två dagar för oss med all förflyttning och städning. Till och med packandet brukar ta en så kallad pisskvart. I det här fallet har vi fått kämpa ända sedan i tisdags med att få koll på allt, packa allt, bära ut allt, köra allt som inte ska med till Växjö, bära in det på vårt lager, städa allt och slutligen packa in allt som vi så enkelt tyckte att vi skulle ta i bilen (det blev mer än vi trodde och bilen var inte glad) för att sedan få oss några timmars sömn innan det var dags för morgonfärja till Oskarshamn och två timmars bilfärd till Växjö. Igår kom vi hit och vi har börjat pyssla in oss. Idag ska allt på plats hade jag tänkt; kläder, köksgrejer, gardiner, mat som ju först ska inhandlas på Willys.

Imorgon är det dags för skola!

Jag är nervös och mycket, mycket förväntansfull. Jag är så säker på att det här kommer att bli jättebra. Både för mig och mina studier och för Johnny och för oss! Eftersom Johnny kommer att vara vaken på dagen så kommer vi att kunna ses mer, umgås både på kvällar och morgnar. Och jag kan baka scones! Frukost tillsammans!
Vi ska också resa till Göteborg och till Kalmar och hälsa på alla fina vänner som en efter en har snubblat över till "fel" sida av Östersjön och nu är väldigt krångliga att hälsa på för en Gotlandsbo. Men från Växjö tar det en eller ett par timmar med tåg så är man där!

När jag startade min lilla källarblogg så döpte jag den till Regis-vaken på dagen. Det var en sur liten protest för jag har aldrig riktigt varit glad över att ha en man som jobbar natt och jag har spenderat många ensamma förmiddagar i väntan på att gå och jobba eller på att min man ska vakna så man kan göra något kul. När jag startade bloggen så jobbade jag som hotellreceptionist och jag var konstant sömndepraverad eftersom arbetstiderna var 13.45-22, 06-14. Få timmar att sova däremellan och med en jourtelefon bredvid sängen hade jag ännu svårare att slappna av. Jag ville bara sova så fort jag kom hem från jobbet och jag var alltid stressad eftersom det var ett multitask-jobb och det var lätt att göra misstag och det gjorde jag många.

Nu är jag på en plats för intellektuell stimulans, träning (jag har väl berättat om Olympen Träningscenter som ligger i hus J på universitetsområdet?!), umgänge. Spännande utmaningar väntar. Naturen är vacker och även om det regnar ofta, flera gånger om dagen faktiskt, så ser jag fram emot mången promenad och små strosar på stan. Jag bor i en fin och fräsch och ljus lägenhet med närhet till det mesta man kan behöva och min karl ska vara vaken på dagen också. Bloggen behåller sitt namn men nästan alla mina förutsättningar har ändrats till det bättre och jag är nöjd.

Nu återstår bara att se om jag överlever att vara cyklist i Växjö. Jag är Gotlänning, jag vill cykla där jag är som minst i vägen för bilarna och gärna på alla trottoarer som finns men här gör de inte så. Här finns cykelfält vid sidan av bilarnas körbana och cykelbana och gångbana är strikt uppdelade med ett skarpt streck och för cykling gäller en körriktning enbart och ska man åt andra hållet får man ta sig över vägen. Det är ju jättebra att det finns kloka regler när det är många som cyklar men jag är inte van. Fyra km har jag ungefär till skolan och jag tänkte att jag skulle använda bilen så lite som möjligt.

Nu är det dags för lite frukost och sen blir det jobb idag också. Vi drömmer båda marisar om att vi lyfter och bär saker. Det ska bli skönt när det är klart.

Hej!


Kommentarer
Postat av: Petter

Heja heja! Lär dig mycket fint och kom hem ibland!

2010-08-29 @ 11:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0