December

Nu är det snart jul och jag ser verkligen fram emot årets jullösning. Vi har inte lyckats skaffa oss några egna traditioner kring jul ännu utan brukar hitta på lite från år till år. Vi brukar besöka Johnnys mamma, där även Johnnys syskon brukar husera. Ett besök hos Johnnys pappa brukar det också bli och såklart JULMAT HOS MAMMA! Sen i vilken ordning vi gör saker eller om vi delar på oss eller är en julduo hela dagen, det varierar. Traditioner ska vara lite mer förankrade för att få vara traditioner tycker jag. Men jag trivs med att göra som vi gör.
I år ska mamma jobba på julafton vilket inte ska få hindra all hennes underbara mat att ändå ta sig ner i våra magar. Nej, vi ska inte fira jul hos henne med hennes mat utan henne! Vi ska jula den 23e istället. Jag och Johnny, mamma och min bror Håkan som kommer hem från Stockholm. Fram med nåt bandat "Kalle Anka firar jul", här ska ätas och öppnas paket. Fast bara nåt litet paket. Jag är med på det och håller med om att det är bra att spara pengarna men faan, jag gillar julklappar! Jag gillar att köpa dem, jag gillar att stå i timmar och göra vackra paket och självklart älskar jag att FÅ julklappar. Under en stor fluffig och glittrig gran ska de ligga och locka till sig mina blickar tills det är dags att få öppna. Men nu är vi vuxna och plötsligt hör jag mig själv hålla med om att nej, julkappar kan vi hoppa över, vi har en trevlig jul ändå.
Men man måste ju köpa NÅT. Nåt litet.

Hur som helst så kommer julafton att firas hos Johnnys pappa och han fruga i deras hus i Kräklingbo (landet). Det har varit en sommarstuga men nu har de byggt ut och dragit in vatten och nu bor de där och har en bastu och allt. Jag önskar att jag tyckte om att basta...Men vi ska sova över där och bara ta det lugnt och spela spel och min bror ska följa med och det ska bli jätteskoj!

Jag har pyntat vår källare så gott jag har kunnat. Vi har inga gardinvänliga fönster, annars gillar jag att sätta upp julgardiner men det får duga med den avskalade julkällar-looken. Nedan ses resultatet:

                 
                   Vardagsrumsfönstret fick en stjärna och en glittrig ängel.


                  
                  Och köksfönstret fick en ljusstake, en julduk, ett rött ljus och ett glatt tomtepar.


                  
                   Här är ett gäng egenhändigt skapade julfigurer som får pryda en byrå.

En gång varje år får jag Johnny att sätta sig en stund och pyssla. Jag älskar det! Jag tycker om att skapa saker med glitter eller lera eller papper eller vad fasen som helst och blir alltid väldigt inspirerad till jul och frågar Johnny, mest på skoj, om han vill vara med och varje år säger han plötsligt ja och jag blir lika förvånad och glad. Så sitter vi en stund och pysslar och jag gör 17 figurer och Johnny gör en och det är jättemysigt. Tomten längst till vänster är Johnnys verk. Visst är den fin!

Idag ska jag jobba. Nu blir det rätt intensivt den sista perioden men efter den 17e december är jag en fri kvinna! (arbetslös...) Hotellet har haft oväntat många gäster på sistone och alla är ganska sugna på att julstänga nu.

Nu ska jag dricka en kopp te!

Hej!

Kommentarer
Postat av: Jottis

Läser igen mig en sväng på din blogg då jag helt och hållet varit upptagen av praktik i en evighet och inte haft tid. Är nu helt sjuukt avundsjuk över hur julmysigt ni har det. Här i Hossmo blänker inte en enda stjärna eller ljusstake. Känner att det är lite onödigt att opynta när jag ändå inte ska vara hemma... men men. Är avis som sagt. Saknar dig och din guuube.

Hörs snart vännen? Kram!!

2009-12-06 @ 13:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0