Vid vårt gröna köksbord

Där spenderar jag min dag. Dricker söndagskaffe och läser lördagens smålandspost med tillhörande söndagsbilaga. Jag skulle ha styrketränat men jag är nog visst lite krasslig. Får ta det en annan dag.
Det är en sån där ful sommar i Växjö. En ful sommar i Sverige. Sol och regn och sol och regn och regn och regn. Det börjar bli svalt nu. Känns som höst i luften. Vi är lite sura över det men håller modet uppe. Om två veckor åker vi till Gotland på semester. Riktig semester. Inget jobb, bara nån spelning på medeltidsveckan. Annars ska vi vara lediga och hoppas såklart på lite sommarsol. Augusti brukar vara fint på Gotland. Vi ska ta det så lugnt. Har bestämt oss för att inte boka upp alldeles för många saker. Man blir ju knäpp om man har en to do-list på sin semester. Över jul hade vi en sån. Då hade jag dessutom väldigt mycket plugg. Det var stressigt, jag blev mest trött. Nu vill jag vila ut!
Sommaren hittills har inneburit en ytterst ojämn ström av arbete för min del. Jag är återigen städerska. Fast denna gång har jag lyckats få arbete på ett riktigt bra företag. Ett rikstäckande städföretag som satsar främst på privatkunder. Jag får milersättning, betald introduktion, betald övertid och sådana trevligheter. Jag har hoppat in när det har behövts och det har inneburit allt från 10-timmarsveckor till nästan 40-timmarsveckor. 40 timmar är mycket när man städar. Man håller ju ett jäkla tempo för att hinna allt. Därför är jag väääldigt trött nu.
Jag mår himla bra av att knega. Jag gillar att tjäna mina egna pengar. Tycker att det är oerhört trist med studielån. Det är också väldigt ångestdämpande att arbeta. När man kommer hem från sitt jobb är man ledig. Inte tusen uppgifter. Jag har två terminer kvar på min utbildning och visst ska det bli roligt och lärorikt men jag erkänner; jag längtar till att ha ett klokt arbete med en klok lön. Min nuvarnade arbetsplats vill ge mig fortsatt i höst. De gillar mig. Tycker att jag har varit en klippa sen jag började. Jag får se om jag tar lite extrajobb. Förmodligen kommer jag inte att orka men vi får se. Skönt att veta att jag kan komma tillbaka dit nästa sommar om jag vill och sen fortsätta om jag inte hittar något annat. Det är inte särskillt flådigt att vara städerska men faktum är att jag inte har något emot det förutsatt att chefen är bra och lönen är bra och kollegerna är bra. Vi möter många olika människor när vi är ute och företaget prioriterar bra service och det kan jag. Dessutom rör man på sig så man sover gott på nätterna. Jag har nog också lärt mig att sänka kraven på mig själv vilket ger mig möjlighet att faktiskt trivas med detta relativt stressiga jobb. Det blir inte alltid perfekt men det gör ingenting.
Jag har hittat en sida på nätet varifrån man kan streama yogapass: www.yogaglo.com. Det kostar mig typ 170 spänn i månaden och det finns hur många jättebra instruktörer som helst som gör jättefina pass som jag gör hemma i vardagsrummet. Det har inneburit att jag börjat yoga betydligt mer. Helst varje dag fast ibland hinner jag verkligen inte. Yogan förändrar långsamt mitt liv. Gör mig lugnare, nöjdare med vad jag har och vem jag är, mer benägen att leva i nuet och uppskatta varje stund. Yoga är bra skit!

health-benefits-of-yoga-1.jpg

Detta är inte jag...ännu!

Johnny har haft en bra helg men dubbla V75-omgångar. Han jobbar på som en tok på DHL och trivs under omständigheterna. Vi gör ganska mycket på helgerna annars. Är ute och åker eller hälsar på vänner som bor någorlunda nära. Över midsommar var vi på Hasslö utanför Karlskrona och bodde på vandrarhem och umgicks med en gammal klasskompis till mig som kommer därifrån. Helgen som kommer drar vi till Malmö och sen bär det ju av till Gotland. Det var längesen vi var i Göteborg nu. Det blir nästa på listan.
Vi är åter strikta LCHFare och loosar stadigt våra överflödskilon som våren med all sin stress och ångest bidrog med. Nu känns det bra. I både kropp och själ faktiskt. Jag sa till min karl förut att detta är nog min bästa sommar hittills. Jag känner mig så rofylld. Lite ny på något vis. Våren var ett helvete. Vi landade på botten och tog sats. Nu har vi skjutits upp långt över vattenytan där luften är frisk och solen värmer. Och vi njuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0